

|
EWMAPA
SYSTEM GRAFIKI KOMPUTEROWEJ
EWMAPA jest oryginalnym programem grafiki komputerowej, której
pierwsze wersje wykonane dla systemu operacyjnego DOS funkcjonowały na rynku
polskim od 1992 roku.
EWMAPA została stworzona dla infrastruktury informacji geograficznej
funkcjonującej w Polsce. W ujęciu węższym, jest to
relacyjno-obiektowo-warstwowy program grafiki komputerowej umożliwiający
prowadzenie graficznej bazy danych, edycję mapy numerycznej i opracowań
graficznych; w ujęciu szerszym, jest to podstawa systemu informacji o
terenie i zarządzania nim.
Program EWMAPA zaprojektowany został na powszechnie dostępne komputery
osobiste, umożliwiając instalowanie go nawet tam, gdzie aktualnie nie
dysponuje się dostatecznymi środkami na założenie kompleksowego systemu
informacji o terenie / SIT/.
Struktura danych
Dane programu EWMAPA są przechowywane w pięciu podstawowych
strukturach:
- działki
- warstwy
- obiekty
- szrafury
- rastry.
Działki,
to struktura przeznaczona do przechowywania
informacji o obiektach powierzchniowych, opartych o
punkty ograniczające obiekt. W strukturach tych przechowywane są najczęściej
działki ewidencyjne lub
kontury klasyfikacyjne, jednostki administracyjne, obiekty planistyczne i
inne jednostki podziału terenu.
Warstwy
mają charakter techniczny. Na warstwach można
wkreślać i modyfikować podstawowe elementy: linie, łuki, koła, teksty oraz
symbolikę. Kształt linii oraz symboli jest określony w specjalnym pliku -
bibliotece, którą użytkownik może swobodnie konfigurować. Z programem EWMAPA
dostarczane są biblioteki typów linii i symboli zgodnych z Instrukcją
techniczną
K-1. Każda warstwa posiada podwarstwy. Umożliwia to odpowiednie segregowanie
danych, np. na jednej warstwie, lecz na
różnych podwarstwach mogą się znajdować osie
przewodów wodociągowych, które pozyskano z pomiaru
bezpośredniego, z digitalizacji lub wskazań branżowych.
Warstwy mogą być zasilane z zewnątrz poprzez pliki
ASCII (kilka różnych formatów) oraz z formatu DXF.
Obiekty
mają charakter funkcjonalny. Tworzą one „nadbudowę” nad warstwami.
Podstawowa idea
obiektów polega na tym, że pod jednym identyfikatorem
gromadzimy elementy z różnych warstw stanowiących
funkcjonalną całość. Przykładem może być budynek, który na mapie składa się
z przyziemia, tarasu, schodów, świetlików. Wszystkie te elementy można
połączyć w jeden obiekt i nadać mu odpowiedni kod oraz identyfikator. EWMAPA
obsługuje także obiekty złożone:
- obiekt może być podobiektem innego obiektu,
- obiekt może zawierać dowolną ilość podobiektów.
Szrafury
są nową strukturą danych wprowadzoną w wersji WINDOWS.
W poprzednich wersjach istniała możliwość tworzenia szrafury jako rezultatu
zapytania. W obecnej wersji, szrafury mogą być zapisywane jako oddzielne
pliki;
mogą być także edytowane.
Rastry
są strukturą umożliwiającą przechowywanie rastrów. EWMAPA obsługuje rastry
monochromatyczne oraz rastry barwne. Rastry monochromatyczne mogą być
pozyskiwane z wielu formatów, a po ich wpasowaniu (kalibracji) stanowią
materiał o kartometryczności nie gorszej niż oryginał. Często ta
kartometryczność jest większa, gdyż algorytmy wpasowania (dostępne są cztery
algorytmy) poprawiają błędy mapy wynikające
np. z jej skurczu.
Rastry
barwne przechowywane są w dwóch formatach: z paletą 256 kolorów oraz w
pełnym kolorze (16 milionów kolorów). Pierwszy typ rastra nadaje się do
przechowywania
barwnych map zasadniczych, map ewidencyjnych, map topograficznych.
Podstawową jego zaletą jest możliwość określenia kolorów przezroczystych, co
umożliwia nakładanie rastrów na siebie. Rastry pełnokolorowe
umożliwiają przechowywanie zdjęć lotniczych.
Dzięki opcji wpasowania ortofotograficznego istnieje
możliwość tworzenia pełnowartościowych ortofotomap
o dużej precyzji. Istnieje także możliwość dynamicznego
odczytu rastra, co oznacza, że można odczytać dużą ilość
rastrów (np. 50 sekcji mapy zeskanowanych z rozdzielczością
400 dpi), a program będzie dynamicznie
pobierał dane wraz z przeskalowaniem obrazu. |